۶ آبان ماه مصادف با ۲۸ اکتبر روز جهانی انیمیشن

۱,۳۱۴
۰
۰
یکشنبه, ۰۶ آبان ۱۳۹۷ ۰۲:۰۸

28 اکتبر مصادف با 6 آبان ماه روز جهانی انیمیشن یا پویایی نمایی را هنر جان بخشیدن به اشیاء بی جان نامیده اند این کار خلق کردن چیزی است که برای ما دیدنی و زیبا است. بسیاری از ما کارتون های زمان کودکیمان را فراموش نکرده ایم این کارتون ها همان انیمیشن می باشند در کشورمان هر ساله در ۲۸ اکتبر روز جهانی انیمیشن گرامی داشته می شود و از استادان صاحب نام ایرانی یادی می شود و مراسم های خاصی در گوشه و کنار کشور به همین مناسبت برگزار می شود با ما همراه شوید تا با این هنر بی نظیر آشنا شوید.

در اصطلاح هنر حرکت بخشیدن به اشیای بی جان را انیمیشن (Animation) می‌‌گویند. واژه انیمیشن مشتق شده از واژه لاتین «انیما» ((anima به معنی «نفس زندگی» است. انیمیشن نوعی انگیزش هنری به حساب می‌‌‌آید که خیلی پیش از صنعت فیلم شکل گرفته است.

در واقع قدیمی‌ترین نمونه‌های تلاش برای به دست آوردن توهم حرکت در طراحی را می‌توان در نقاشی‌های دوران نوسنگی غارها پیدا کرد، در جایی که حیوانات با چندین شکل با پاهای روی هم افتاده مجسم شده‌اند، که آشکارا کوششی برای رساندن احساس حرکت است.

شخص خاصی به عنوان مخترع هنر انیمیشن وجود ندارد، چرا که افراد بسیاری پروژه‌های متعددی را که می‌توان به عنوان گونه‌های مختلف پویانمایی مطرح کرد، تماما در زمان‌های یکسانی انجام می‌دادند.

ولی اولین فیلم انیمیشن توسط «چارلز امیل ریناد» اختراع شد و او خود مخترع دستگاه (Praxinoscope )، (یک نوع سیستم انیمیشن که حلقه‌هایی از ۱۲ تصویر را به کار می‌‌‌برد) در روز ۲۸ اکتبر ۱۸۹۲ در «موزه گره ون» پاریس، انیمیشن‌های با حلقه‌های ۵۰۰ فریمی تصویری را نمایش داد.

در ذهن عموم انیمیشن همان کارتون‌های قدیمی است که از تلویزیون دیده‌اند. کارتون‌های قدیمی که عموما ما دیده‌ایم ژاپنی بودند. اما تفاوت کارتون‌های قدیمی با انیمیشن‌های امروزی نه تنها در سبک کاری آنها بلکه در امور دیگری است.

سبک‌های انیمیشنی که به سبک زاگرب، ژاپنی و امریکایی ( دیزنی ) تقسیم می‌‌شوند هر کدام یک نوع قابلیت و خاصیتی دارند، مثلا در کارتون‌ها یا انیمیشن‌های امریکایی حرکت‌ها خیلی زیاد است و معمولا به ریزترین قسمت حتی در بک‌گراند (پشت صحنه) هم توجه می‌‌شود در حالی که در انیمیشن‌های زاگرب و بعضا ژاپنی‌ها به این وجه طور دیگری نگاه می‌شود

در آنها معمولا باید از کمترین حرکات برای بهترین انیمیت استفاده شود البته تفاوت‌هایی نیز در این دو نوع سبک وجود دارد. انیمیشن سنتی که از آن به عنوان انیمیشن دستی یا کاغذی هم یاد می‌‌شود روشی بود که برای اکثر فیلم‌های پویانمایی قرن بیستم استفاده می‌شد.

28 اکتبر مصادف با 6 آبان  ماه روز جهانی انیمیشن یا پویایی نمایی

انیمیشن چند نوع دارد


1. پویانمایی محض:

به روشی از تولید پویانمایی سنتی با کیفیت بالا گفته می‌شود که طرح‌های پرجزئیات و حرکات پذیرفتنی و معقول دارد و نتیجه‌ای با حرکات نرم و روان ارائه می‌دهد. این روش پویانمایی‌هایی در سبک‌های متفاوتی همچون سبک واقع گرا، مانند محصولات والت‌دیزنی و سبک کارتونی مانند آثار استودیو برادران وارنر ایجاد می‌کند.

2. روتوسکوپی:

تکنیکی است که در آن طرح هر فریم از روی حرکات عکس‌های واقعی ترسیم می‌شود. ارباب حلقه‌ها ۱۹۷۸ و اساس بسیاری از حرکات حیوانات در اکثر کارهای دیزنی نیز همین روش است.

3. استاپ‌موشن:

در این روش هر فریم عکسی از اجسام واقعی است، پویانما اجسام و یا شخصیت‌های درون صحنه را فریم به فریم به صورت ناچیزی حرکت می‌دهد، و عکس می‌گیرد. هنگامی که فریم‌های فیلم به صورت متوالی نمایش داده شوند توهم حرکت اجسام ایجاد می‌شود. (مانندِ عروس مرده به کاگردانی تیم برتون)
یک پویانمایی، به دو روشِ سنتی و روش دیجیتال ایجاد می‌شود

1. زنده‌نگاری خمیری:

پیکره شخصیت‌ها و اجسام متحرک از ماده‌ای نرم ساخته می‌شود که ممکن است اسکلت هم داشته باشند تا فیگور آنها را ثابت نگه دارد. روش فیلمبرداری هم مانند استاپ-موشن است.

2. کات-اوت:

نوعی از زنده نگاری استاپ موشن است که بوسیله قطعات مسطحی مانند کاغذ ساخته می‌شود. پویانما هر فریم قطعات را کمی جا به جا می‌کند.

3. زنده‌نگاری سیلوئت:

نوعی زنده‌نگاری کات-اوت بدون رنگ که کاراکترها به صورت سیلوئت سیاه نمایان می‌شوند. (شبیه به عکس‌های ضد نور)

4.موشن گرافیک:

از تصاویر مسطح گرافیکی، عکس، قطعات روزنامه یا مجله و غیره همراه با تایپ (نوشته) ساخته می‌شود که سابقاً با حرکت دادن فریم به فریم انیمیت می‌شد.

5. زنده‌نگاری عروسکی:

به پویانمایی استاپ-موشنی گفته می‌شود که شامل پیکره‌های عروسکی است که در تعامل با فضاهای شبیه واقعیت انیمیت می‌شوند. عروسکها درونشان اسکلت دارد که به ایستایی آن‌ها کمک کند و همچنین مفصل‌هایی که در محورهای خاصی می‌چرخند. (مانندِ کابوس قبل از کریسمس ساخته تیم برتون).

4. انیمیشن رایانه‌ای

امروزه اغلب تولید کنندگان به دلیل صرفهٔ اقتصادی و امکانات روزافزون زنده نگاری رایانه‌ای، ترجیح می‌دهند از این ابزار استفاده نمایند. قواعد هنری این تکنیک، تفاوتی با دیگر تکنیک‌های سینما و انیمیشن ندارد. اما بیشتر مراحل تولید در رایانه انجام می‌گیرد. شیرشاه، قاچاق شده و سه قلوهای بلویل نمونه‌هایی از پویانمایی‌های سنتی، با کمک تکنولوژی کامپیوتری هستند.

28 اکتبر مصادف با 6 آبان  ماه روز جهانی انیمیشن یا پویایی نمایی

کاربرد انیمیشن

تیزر های تبلیغاتی، برنامه های علمی آموزشی، جلوه های ویژه یا انیمیشن ترکیب شده با فیلم، ساخت انیمیشن برای سرگرمی کودکان و نوجوانان، ساخت محیط های شبیه سازی شدهﻯ واقعی، ساخت بازی های کامپیوتری و… .

قالب های مختلف انیمیشن

۱- انیمیشن دو بعدی

۲- انیمیشن سه بعدی ( اجسام یا عروسکها و…)

۳- تکنیک های تلفیقی ( زنده انیمیشن و ….)

۴- انیمیشن کامپیوتری

28 اکتبر مصادف با 6 آبان  ماه روز جهانی انیمیشن یا پویایی نمایی

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد


۶ آبان ماه مصادف با ۲۸ اکتبر روز جهانی انیمیشن
امتیاز : 1 تعداد رای : 1
۰
۰

برای مطرح کردن سوالات پزشکی خود ، اینجا کلیک کنید

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

آخرین مطالب دلگرم

StatCounter