دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۲۸ مهرماه مصادف با ۲۰ اکتبر روز جهانی آمار
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
روز جهانی آمار (World Statistics Day) برای نخستین بار در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۰ در سراسر جهان جشن گرفته شد. در این روز که توسط کمیسیون آماری سازمان ملل متحد ‏برپا شده، اقداماتی در کشورهای مختلف برای معرفی علم آمار و اهمیت آن صورت می‌گیرد.

روز جهانی آمار برای اولین‌بار در ۲۰ اکتبر سال ۲۰۱۰ در سراسر جهان جشن گرفته شد. این روز توسط کمیسیون آمار سازمان ملل متحد UNSD تعیین و نام‌گذاری شده است.

بیش از ۱۰۳ کشور و حداقل ۴۰ سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی روز جهانی آمار ۲۰۱۰ را جشن گرفتند. UNSD به تصویب رساند که این رویداد هر ۵ سال یک‌بار برگزار گردد به طوری که دومین رویداد روز جهانی آمار ۲۰ اکتبر سال ۲۰۱۵، پنج سال پس از اولین روز جهانی آمار با شعار داده بهتر، زندگی بهتر برگزار شد.

UNSD از همه کشورها، سازمان‌های منطقه‌ای و فراملی، مؤسسات دولتی و غیردولتی، برای پیوستن به جشن جهانی آمار رسمی دعوت می‌کند. هر کشور و سازمان‌ شرکت‌کننده می‌توانند تبلیغات و برنامه‌هايي که بتواند به برگزاری اين جشن به بهترین وجه و مناسب ملیت آن کشور و مرتبط با موضوع اصلی روز جهانی آمار کمک کند، را شناسایی و طراحی کنند.

این برنامه و تبليغات می‌تواند شامل تهیه بروشور، پوستر و جزوات و برنامه‌هايی شامل کارگاه‌ها و سمینار و سخنرانی‌های مختلفی برای این رويداد باشد.

هدف از این رویداد تاکيد براهمیت استفاده از آمار رسمی در بین تصمیم گیران و سیاست‌گذاران در بالاترین سطح دولتی و توجه عمومی ملی به آن است.

سال 2015 نشانگر سنگ بنای مهمی برای آمار رسمی است : اهداف توسعه هزاره، دستور کار توسعه سال 2015 به بعد، انقلاب داده‌، آماده‌سازی برای برنامه سرشماری نفوس و مسکن جهان در سال 2020

امیدواریم که جامعه آماری در سراسر جهان از این مراسم بین‌المللی برای به نمایش گذاشتن دستاوردها، تحقيقاتشان در زمينه داده‌ها بهتر - زندگی بهتر، استقبال کنند.

۲۸ مهرماه مصادف با ۲۰ اکتبر روز جهانی آمار و برنامه ریزی

روز ملی آمار و برنامه ریزی

درسال 1297 هجری شمسی به منظور ثبت وقایع چهارگانه ، اداره ثبت احوال کشور تاسیس شد. با ثبت اطلاعات مرتبط با تولد ، فوت ، ازدواج و طلاق توسط اداره مذکور ، ضرورت اطلاع از جمعیت کشور و تعیین سازمانی که به جمع آوری این اطلاعات بپردازد مورد توجه قرار گرفت و منجر به آن شد که در سال 1303 هجری شمسی آیین نامه ای به تصویب برسد و در این آیین نامه اداره ایی مسول آمار ، و وظایف آن مشخص شود .

براساس این مصوبه مسولیت جمع آوری و متمرکز کردن آمارهای مورد نیاز به عهده وزارت کشور گذاشته شد. در خرداد ماه سال 1318 هجری شمسی اولین قانون سرشماری در مجلس شورای ملی تصویب شد.

در اجرای این قانون سرشماری نفوس از دهم اسفندماه همان سال در شهر تهران و در سال 1319 و 1320 هجری شمسی در 33 شهر کشور به تدریج به اجرا درآمد.

دراسفند ماه سال 1331 هجری شمسی سازمان همکاری آمار عمومی تشکیل شد و در فروردین ماه سال 1332 هجری شمسی ، قانون آمار و سرشماری به تصویب رسید.

دراین سال اداره آمار و سرشماری از اداره کل آمار و ثبت احوال منتزع و به سازمان همکاری آمار عمومی ملحق شد. به این ترتیب برای اولین بار سازمانی که منحصراٌ وظیفه جمع آوری آمار را به عهده داشت به وجود آمد که در سال 1334 هجری شمسی به اداره آمار عمومی ، وابسته به وزارت کشور ، تغییر نام یافت و این اداره درسال 1335 هجری شمسی اولین سرشماری عمومی نفوس را در کل کشور به اجرا درآورد. با تاسیس اداره آمار عمومی.

۲۸ مهرماه مصادف با ۲۰ اکتبر روز جهانی آمار و برنامه ریزی

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits