دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۲۰ اکتبر مصادف با ۲۸ مهرماه روز جهانی پوکی استخوان
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
روز جهانی پوکی استخوان برای اولین بار با کمپینی توسط انجمن ملی پوکی استخوان انگلیس در سال ۱۹۹۷ آغاز شد و کمیسیون اروپا با حمایت از این کمپین روز ۲۰ اکتبر را روز جهانی پوکی استخوان نامگذاری کرد.

20 اکتبر (28 مهر) هر سال روز جهانی پوکی استخوان (WOD) نامیده می‌‌شود. در این روز برنامه‌های مختلفی در سراسر جهان برای آگاه کردن عموم در مورد پیشگیری از این بیماری که هنوز هم اغلب افراد شناخت دقیقی از آن ندارند به اجرا در می‌آید.

شعاری که بنیاد بین‌المللی پوکی‌استخوان(IOF) برای امسال انتخاب کرده اشتهای خوب، نقش غذا و تغذیه در ساختن و حفظ کردن استخوان‌های محکم است.

پیام این روز این است که با وجود وخیم بودن بیماری پوکی استخوان، افراد می‌توانند مسئولیت سلامت استخوان‌هایشان با ساختن استخوان‌هایی محکم از طریق شیوه زندگی را به عهده بگیرند.

محور پیام‌ها در سال 2005 ورزش بود، و امسال با پیام تغذیه، دومین مرحله از پیکار سه ساله WOD برای اصلاح شیوه زندگی برای جلوگیری از پوکی استخوان است.

۲۰ اکتبر مصادف با ۲۸ مهرماه روز جهانی پوکی استخوان

روز جهانی پوکی استخوان

پوکی استخوان یکی از بیماریهای مزمن است که متاسفانه امروز در اکثر کشورها و بخصوص کشورهای در حال توسعه بدلیل تغییر عادات غذایی مردم و کاهش تحرک آنها رو به افزایش است در کشور ما برخی مطالعات نشان داده اند که بیش از نیمی از زنان بالای 45 سال به این بیماری مبتلا هستند و این می طلبد که دست اندرکاران سلامت جهت جلوگیری از بروز این بیماری اقدامات جدی بعمل آورند .

در این بیماری که به تدریج استحکام و مقاومت استخوانهای بدن کاهش می یابد آنها را در معرض شکستگی قرار می دهد که می توان بصورت خود به خودی و یا به یک ضربه کوچک ایجاد شود .

احتمال بروز این شکستگی ها در چند نقطه از بدن ستون فقرات و استخوانهای ران و مچ دستها بیشتر از بقیه قسمتهای بدن است این شکستگیها در دراز مدت باعث مشکلاتی چون کوتاهی قد و دردهای مزمن در نقاط مختلف می شود .

این بیماری که در خانمها شایعتر است قابل پیشگیری است به شرط آنکه اطلاعات کاملی از چگونگی بروز آن داشته باشیم و مصرف مرتب لبنیات و ورزش مداوم و قطع مواردی چون سیگار در دستور کار ما در زندگی قرار گیرد

۲۰ اکتبر مصادف با ۲۸ مهرماه روز جهانی پوکی استخوان

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits