دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۲۳ مهرماه مصادف با ۱۵ اکتبر روز جهانی شستن دستها
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
روز جهانی شستن دست بدین منظور طراحی شده که بین مردم کل دنیا فرهنگی جهانی به وجود آید و مردم از مزایای شستن دست ها با صابون آگاه گردند

روز جهانی شستن دست، اولین بار در سال 2008 برگزار شد، تا بیش از 120 میلیون کودک در 70 کشور جهان دست خود را با صابون شستشو دهند. از سال 2008، رهبران جامعه از این روز استفاده کرده اند تا سادگی و ارزش دست های تمیز را نشان دهند.

هر سال بیش از 200 میلیون نفر در جشن های بیش از 100 کشور در سراسر جهان شرکت می کنند. روز جهانی شستن دست توسط تعدادی از دولت ها، نهادهای بین المللی، سازمان های جامعه مدنی، سازمان های غیر دولتی و شرکت های خصوصی تأیید شده است.

روز جهانی شستشوی دست

همه ساله بسیاری از بیماری‌ها که از طریق دست آلوده منتقل می‌شوند باعث مرگ و میر و ناتوانی در گروه های سنی مختلف از جمله در کودکان زیر 5 سال می‌شوند.

هدف ما در این نوشتار این است که دیدگاه مردم را به این سمت سوق دهیم که رعایت بهداشت فردی مانند شستشوی دست‌ها با آب و صابون را در هر نقطه و مکانی که هستند مثل منزل، مدرسه، محل کار و در سطح جامعه جدی بگیرند و آن‌را عملی کنند.

اگر ما بتوانیم این رفتار را به شکل یک عادت دربیاوریم مطمئنا اثرات مثبت آن قابل مقایسه با اثر واکسیناسیون و مداخلات پزشکی در کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های عفونی خواهد بود.

تحقیقات نشان می دهند که مردان در امر شستشوی دست ها از زنان تنبل تر هستند و از هر 10 مرد، 6 نفر بعد از رفتن به توالت دست های خود را نمی شویند! بنابراین اطلاع رسانی و تشویق مردان در این امر بسیار حائز اهمیت است. این در حالی است که زنان بسیار بیشتر موارد بهداشتی را رعایت می کنند.

در ایران نیز می توانیم این روز را در مدارس سراسر کشور جشن بگیریم و به دانش آموزان و کودکان خود آموزش دهیم که چرا نباید با دستان کثیف چیزی خورد. از آن جایی که این روز جهانی مصادف با 23 مهر است، می توان از آن به عنوان یکی از جشن های شروع سال تحصیلی نیز یاد کرد. آموزش ها همراه با جشن و خاطره خوب در ذهن کودک بهتر مانده و بیشتر به رعایت موارد کلیدی ترغیب می گردد.

23 مهرماه مصادف با 15 اکتبر روز جهانی شستن دستها

دستهای خود با چه بشوریم؟

روش‌های ترجیحی برای پاکیزه نگهداشتن دست بستگی به نوع کار، ‌میزان آلودگی و ادامه‌ی فعالیت ضد میکروبی مورد نظر بر روی پوست دارد.

  1. معمولا برای بیشتر افراد جامعه شستشوی دستها به معنای شستشو با آب و صابون ساده یا معمولی است.
  2. شستشوی آنتی سپتیک به معنای شستشوی دست با آب و صابون یا مواد آنتی سپتیک دارای ترکیب تر کلوزان یا کلرهگزیدین می باشد. این دوش بیشتر برای افرادی که جزء کادر پزشکی هستند پیشنهاد می شوند . با این حال در شرایط اپیدمی شدن برخی بیماریها برای کلیه افراد جامعه پیشنهاد می شود به ویژه افرادی که به نوعی با کودکان ارتباط دارند.
  3. کاربرد مواد دارای ۶۰-۹۵% اتانول یا الکل ایزوپروپانول، بدون آب به عنوان شستشوی دست با الکل معرفی می شود که می تواند در کاهش تعداد باکتریهای دست موثر باشد ولی باید پیش از آن دست با آب و صابون شسته شده باشد.

نکته مهم : ناخن های بلند ، ناخن مصنوعی و جواهرات سبب کاهش اثر شستشوی دست شده و سبب انتقال بیماری ها می شود. پیشنهاد شده است که کادر پزشکی به ویژه به این نکات توجه نمایند.

23 مهرماه مصادف با 15 اکتبر روز جهانی شستن دستها

نحوه صحیح شستن دستها

شاید نام بردن مراحل شستن دست به نظر پیش پا افتاده برسد، اما برای حفظ سلامتی خود بهتر است یک بار برای همیشه این مراحل ساده و چند ثانیه ای را به خاطر بسپاریم:

  1. دست ها را با آب ولرم خیس کرده و کف دستان مایع دستشویی یا صابون بریزید و با مالیدن کف دست ها به یکدیگر کف ایجاد کنید.
  2. پشت دست ها و لای انگشتان را بشویید.
  3. فضای بین انگشتان را نیز کامل بشویید.
  4. انگشتان را در هم قفل کرده و پشت انگشت و ناخن را با مالش پشت انگشت به کف دست تمیز کنید. اگر دستانتان بسیار آلوده است، ناخن ها را به صورت تک به تک نیز بشویید.
  5. انگشت شست را به حالت چرخشی و به صورت مجزا بشویید.
  6. نوک انگشتان هر دست را با جمع کردن و مالیدن آن ها به کف دست دیگر تمیز کنید.
  7. در نهایت، مچ دست را با حرکات چرخشی خوب تمیز کنید. طی کردن این مراحل بین 20 تا 30 ثانیه زمان لازم دارد.

لازم به ذکر است اگر آب و مایع دستشویی یا صابون در دسترس نبود، می توانید دستان خود را با ژل های ضدعفونی کننده و یا الکل تمیز کنید. فراموش نکنید که از آب داغ برای شستشو استفاده نکنید، چرا که این کار باعث حساس شدن پوست می گردد و ممکن است مشکلات متعددی را برای پوست شما به وجود آورد.

23 مهرماه مصادف با 15 اکتبر روز جهانی شستن دستها

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits