دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۲۹ سپتامبر مصادف با ۷ مهرماه روز جهانی قلب
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
روز جهانی قلب در سال 2000 میلادی پیشنهاد شد تا به مناسبت این روز ،مردم دنیا را از خطرات بیماری قلبی و سکته مغزی به عنوان اولین علت مرگ مطلع کند.این بیماری ها سالانه 3/17 میلیون نفر را از بین می برند و این تعداد در حال افزایش است

فدراسیون جهانی قلب، شعار One World, One Home, One Heart را به مناسبت روز جهانی قلب در سال ۲۰۱۱ برگزیده است. می توانید گزارش این مرکز را در خصوص بیماری های قلبی و عروقی و راه های پیشگیری، در اینجا ببینید.

بیماری های قلبی و عروقی یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در ایران به شمار می روند. نزدیک به ۴۰ درصد علل فوت جوانان در ایران، بیماری های قلبی شناخته شده اند.

موثرترین عوامل در بروز عوارض قلبی، «غذای ناسالم، فعالیت بدنی کم و مصرف دخانیات» هستند. این عوامل در بین همه اقشار جامعه و سنین مختلف شایع هستند که لازم است با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی، جامعه را در شناسایی بهتر این عوامل بیدار کرد.

در حال حاضر موسسات، انجمن ها و مراکز متعددی در بازشناسی اطلاع رسانی علل و عوامل بیماری های قلبی و راه های پیشگیری آن، در ایران فعالیت می کنند. از جمله آنها می توان به انجمن توانبخشی قلب و عروق و تنفس ایران، انجمن جراحان قلب و Iranian Heart Association اشاره کرد که به عنوان بخشی از فعالیت هایشان در اطلاع رسانی در این رابطه، می توان برگزاری همایش ها و سمینارهای عمومی و تخصصی، چاپ کتب و نشریات و ایجاد سایت ها و کمپین های اطلاع رسانی در خصوص بیماری های قلبی و عروقی را نام برد.

روز جهانی قلب 29 سپتامبر مصادف با 7 مهر ماه

چرا 29 سپتامبر را روز جهانی قلب نامیدند؟

به منظور برنامه‌ریزی برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی، اطلاع رسانی مناسب به افراد جامعه و مبارزه همه جانبه با عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی، دولت‌ها و مردم به فكر مقابله با این بیماری‌ها افتادند. از جمله نهادهای مردمی مانند فدراسیون بین‌المللی قلب‌شناسی و انجمن بین‌المللی قلب‌شناسان، در سال 1978 میلادی تاسیس گردید که مسوولیت آن پیشگیری و كنترل بیماری‌های قلبی عروقی بود.

با ادغام این دو انجمن با یكدیگر و تغییر نام آنها رسما از سال 1998 ، فدراسیون جهانی قلب تشكیل شد. فدراسیون جهانی قلب با این نگرش كه تمام كشورهای عضو این فدراسیون می‌توانند به ریشه‌كنی همه‌گیری جهانی بیماری‌های قلبی عروقی كمك كنند، با همكاری سازمان بهداشت جهانی 29 ماه سپتامبر هر سال را به عنوان روز جهانی قلب تعیین كرد و هرساله با شعاری متفاوت این روز گرامی داشته می‌شود.

در روز جهانی قلب فعالیت‌های مختلف مانند كلاس‌های آموزشی، مسابقات ورزشی، نمایش‌ها و نمایشگاه‌ها و بسیج‌های اندازه‌گیری فشار خون، كلسترول خون و... برگزار می‌شود. از سال 1378 مراسم روز جهانی قلب در كشور ما نیز هر ساله برگزار می‌شود.

علائم بیماری‌های قلبی در بسیاری از موارد دیر ظاهر می‌شوند و نداشتن علامت، دلیل بر سلامت قلب نیست و اولین گام برای داشتن یک قلب سالم، شناخت عوامل خطری است که قلب را تهدید می‌کنند.در سال ھای اخیر آمار مرگ و میر بیماران قلبی و عروقی در دنیا افزایش چشمگیری داشته است و با رعایت چند اقدام ساده مانند تغذیه سالم تر ، فعالیت بدنی کافی و موثر، حفظ وزن مطلوب ، کاهش مصرف الکل و ترک دخانیات می توان به سلامت قلب دست یافت.

با آگاهی از مقادیر عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی (فشار خون ، قند خون و کلسترول خون و .. ) می توان با میزان خطر خود آشنا شوید ، تصریح کرد : شهروندان عزیز برای اطلاع از میزان خطر بروز بیماری قلبی عروقی با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی یک سری بررسی و آزمایش انجام دهند.اطلاعات حاصل از این بررسی ها به شما و پزشکتان کمک خواهد کرد تا با اتخاذ روش های پیشگیری و درمانی و رفع عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی و با انتخاب شیوه زتدگی سالم بتوانید به قلب خود نیرو ببخشید و سلامت آن را تضمین نمایید.

روز جهانی قلب 29 سپتامبر مصادف با 7 مهر ماه

چگونه قلبی سالم داشته باشیم ؟


۱- مصرف کربوهیدارت ها را کم کنید

تحقیقات نشان داده اند که مصرف بیش از انداره موادی که کربوهیدارت دارند، احتمال بروز بیماری قلبی را تشدید می کنند. مواد غذایی مانند کورن فلکس، نان های چرب و سیب زمینی سرخ کرده در این دسته قرار می گیرند.

۲- سیگار نکشید

یکی از مهمترین عوامل بروز حملات قلبی، سیگار است. احتمال بروز حمله قلبی در یک فرد سیگاری، تا ۷۰ درصد بیشتر از یک فرد غیر سیگاری است. اگر سیگار می کشید و در کنار آن هم به سلامتی قلب و بدن خود اهمیت می دهید، بدانید که این دو در تضادی عظیم هستند. پس سعی کنید از همین امروز سیگار را کنار بگذارید.

۳- فعالیت های ورزشی منظم را از یاد نبرید

روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه از وقت خود را به ورزش های سبک اختصاص دهید. این مقدار ورزش می تواند سرعت طپش قلب شما را بین شصت تا هفتاد درصد افزایش دهد. پیاده روی به عنوان یکی از بهترین و ساده ترین ورزش ها بهترین توصیه است. حتی اگر در توان خود می بینید، بد نیست در این ۲۰ دقیقه، کمی هم دویدن را امتحان کنید.

۴- استرس به خود راه ندهید

برخی متخصصین، استرس و ناراحتی اعصاب را مهمترین دلیل بیماری ها و عوارض قلبی به حساب می آورند. استرس حاد، در حد عواملی همچون سیگار کشیدن، فشار خون بالا، افزایش کلسترول خون و عدم فعالیت بدنی، می تواند ریسک حمله قلبی را افزایش دهد.

۵- چک آپ منظم داشته باشید

اگر در خانواده تان، فرد یا افرادی با سابقه بیماری و یا حمله قلبی هستند، آگاه باشید که شانس بروز این بیماری در شما بیشتر از سایرین است. به هر ترتیب می توانید با چک آپ منظم، بررسی سطح کلسترول خون و اندازه گیری فشارخون در بازه های زمانی منظم، قبل از بروز حادثه از خود محافظت کنید. البته این چک آپ ها برای همه افراد توصیه می شوند.

روز جهانی قلب 29 سپتامبر مصادف با 7 مهر ماه

کاربر گرامی چنانچه این مطلب برای شما مفید بوده لایک کنید ، یا راهکاری دیگری دارید با دیگر کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید.

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits